Waarom medezeggenschap?
Inzicht op de werkvloer
De bestuurder heeft regelmatig overleg met de ondernemingsraad. De ondernemingsraadsleden kennen de werkprocessen en weten wat de werknemers bezighoudt en vertaalt dit naar de bestuurder.
Gezamenlijk belang
De bestuurder hoeft niet met elke medewerker afzonderlijk arbeidszaken te regelen zoals arbeidsvoorwaarden, dienstroosters of een reorganisatie.De ondernemingsraad overlegt, adviseert, beslist en komt op voor de belangen namens alle medewerkers met tevens oog voor het belang van de onderneming in zijn geheel.
Bruikbare ideeën van de werkvloer
De medewerkers op de werkvloer weten uitstekend wat goed is voor de bedrijfsvoering.De ondernemingsraad is de schakel om bruikbare ideeën te filteren en te delen. Denk hierbij aan verbetering productieproces of nuttige marketingtips.
Grotere betrokkenheid van medewerkers
Het doel van medezeggenschap is medewerkers meer te betrekken bij hun werk en de organisatie. Door medewerkers te laten mee weten, mee denken en zelfs mee beslissen, ontstaat er verbinding, wordt het draagvlak van een beslissing verhoogd, wordt het eigen talent uit de organisatie beter benut en bevordert het de professionele medezeggenschapsontwikkeling.
Begrip voor organisatiewijzigingen
De ondernemingsraad weet goed wat er speelt op de werkvloer en koppelt deze belangrijke informatie terug aan de bestuurder. Zo worden de belangen van medewerkers beter meegenomen bij organisatiewijzigingen.
Vertrouwd en rust
Bij grote, onzekere veranderingen vinden medewerkers het fijn om een vertrouwd aanspreekpunt te hebben. Bij de ondernemingsraad kunnen zij hun vragen stellen of problemen aan de kaak stellen zonder bang te zijn voor eventuele gevolgen.
Betrokken en kundige medewerkers
De ondernemingsraad signaleert, onderhandelt, adviseert, heeft een stem, sluit aan, vraagt door, denkt mee, komt op en verbindt. Dit wordt gedaan voor een gezonde organisatie waar medewerkers zich gewaardeerd voelen.
Ondernemingsraadsleden leren vaardigheden aan te spreken of te ontwikkelen, zoals communiceren, netwerken, onderhandelen, argumenteren en bedrijfsstrategieën beoordelen. Maar ook samenwerken en luisteren is van groot belang.